Pécs, a civil kurázsi városa
Az idei EKF év a vége felé közeledik. Sok száz kulturális esemény tanúi voltak a városlakók és az ide érkező turisták, számos létesítményt adtak át a nagyközönségnek. A programok jó részét a civilek szervezték, írásunk róluk szól.
A kulturális év minden eddiginél nagyobb lehetőséget kínált arra, hogy a másokkal összekötő múlt, a másokéval azonos hitek, álmok, érdekek, célok szorosabban kötődjenek egymáshoz. Az EKF-program kiemelt figyelmet fordított a pécsi polgárra, annak közösségi életfeltételeire, életmódjára, a közös hagyományokra és értékekre, ezzel is segítve a civil közösségek autonómiájának fejlődését, önszerveződésre épülő törekvéseiket.
A felvezető években és 2010-ben is a civil közösségek szervezésében megvalósuló kulturális programok különleges művészeti értékeket mutattak be és reprezentálták az alulról építkező kulturális együttműködések eredményeit. A civilek folyamatos és kitartó munkája tükröződik abban, hogy jellemzően nem pontszerű eseményeket, hanem hónapokon vagy a teljes éven átívelő programsorozatokat valósítottak meg.
Az Origo ház CINKE programjának eseményei őrzik, és folyamatosan élénkítik az ország és Pécs amatőr művészeinek alkotókedvét. A Gyükési Kápolnapok irodalmi-zenei programokkal tartotta fenn az érdeklődést Gyükés legkiemelkedőbb történeti és közösségi helye, a Szent Bertalan-kápolna iránt.
A civil szervezetek mellett a különböző pécsi nemzetiségek és a felekezetek is mind színvonalas programokkal mutatkoztak be az EKF-év során. Újdonság volt a korábbi évekhez képest a március végi Görög Fesztivál és az októberben megszervezett Pécsi Zsidó Napok.
Az EKF civil pályázatának köszönhetően az első flamenco tematikájú fesztivált a Pécsi Flamenco Egyesület hozhatta létre Magyarországon. Egy hónapon át tartó programjaik közül a legnagyobb sikere a La Kati Compañia előadásának volt, amelyen Inhof Katalin „La Kati” flamenco táncművész és koreográfus mellett Manuel Alejandro Montero flamenco gitárművész és zeneszerző, valamint David Hornillo flamenco énekes is fellépett.
A Kiskarácsonytól Adventig címet viselő sorozat 12 hangversenyén minden esetben egyedi, a helyi hagyományokhoz illő egyházzenei művek szólaltak meg a város 12 templomában.
A VII. Országos Nyugdíjas Színjátszó Találkozó az idősebb korosztály aktív kulturális kikapcsolódását, az ország különböző területein élő nyugdíjas- közösségek találkozási lehetőségét biztosította a kulturális fővárosban. A mese az életünk, azaz mesés életünk című projekt példaértékű, hiszen a keleti városrész kulturális közegében, egy saját erőből létrehozott közösségi parkban keltette életre a szociálisan hátrányos helyzetű társadalmi rétegeket is megszólító családi eseményt, a Mesenapot. A gyermekhospice területe társadalmi tabu, azonban a Szemem Fénye Alapítvány programjaival megmutatta a pécsi lakosság és a szakma nyitottságát.
A Pécs2010 programban több civil szervezet működött külön-külön és együtt, hogy új kulturális helyszínként keltse életre a belvárostól távolabb fekvő olyan városrészeket, mint Borbálatelep, Gyükés, Hird, Kertváros, Mecsekszabolcs, Meszes, Somogy, Uránváros vagy Vasas. AZ „Életre keltett falak Pécsett” projekt szinte együtt született a pécsi kulturális fővárossal. A program a nicaraguai mural painting komplex közösségfejlesztő módszert ismertette meg fiatalokkal. A hatalmas falfelületeket ékesítő művek az esélyegyenlőség és a kultúrák közötti találkozás témáit dolgozta fel.
A természettudomány szerelmeseinek a Csillagok, csillagok… program, a honismeretben jártasaknak az Évezredek öröksége - városismereti-műveltségi játék szerzett örömöt. Sokakat vonzott a III. Kockaverseny és -találkozó, a „Táj-Ék” - Művészet a természetben, természet a művészetben program, és a monumentális I. Pécsi Nemzetközi Hadi-, Technikatörténeti Jármű- és Modellkiállítás.
Az ifjúsági korosztály széles rétegének jelentett hasznos időtöltést, és szerzett maradandó élményeket a „Virtuális utazás a múltból a jövőbe” vetélkedő, a „Képírás” - Pécsi Fotószakkör programja, a Versben élő Pécs, vagy az Európai Parlament Modell VIII. Nemzeti Ülése.